Nyolc csapat küzdhet meg egymással a PénzSztár 2015. december 3-i országos elődöntőjében, ahol általános műveltséget, pénzügyi ismereteket, előadói készséget, kreativitást és csapatmunkát igénylő feladatok során kell bizonyítaniuk a versenyzőknek.
A PénzSztár országos elődöntője 2015. december 3-án délután kerül megrendezésre a Budapesti Gazdasági Főiskolán (cím: 1055 Budapest, Markó u. 29-31.). Minden résztvevőnek legkésőbb 13 órára meg kell érkeznie a helyszínre, hogy elegendő idő maradjon a regisztrációra, az elhelyezkedésre és a játékszabályok ismertetésére, mert pontban 14 órakor kezdetét veszi a verseny. A játék befejezése után kerül sor az eredmények összegzésére, a továbbjutó csapatok meghatározására, illetve holtverseny esetén a szétlövésre. Az eredményhirdetést és a záróceremóniát követően, az esemény befejezése 18 óra körül várható.
Az elődöntőben szereplő csapatok listája ide kattintva érhető el
Sorsolás az elődöntőben szereplő csapatok ülésrendjéről
Az elődöntő menete
A verseny során a csapatok semmilyen külső segítséget, segédletet nem használhatnak. A versenyzők az eddig szerzett pontjaikat elveszítik, mindenki tiszta lappal indul. Mivel nagy a tét, sok csapat szerepel ebben a fordulóban, a megszólalások időigénye miatt a játék hosszabbra nyúlik. El kell dőlnie, hogy ki érdemes valóban a végjátékra, és nem dönthet egyetlen rontás, vagy tévedés. A hosszabb játékidő jobban igénybe veszi a csapatok erejét, koncentráló képességét. Nehezíti a dolgukat az is, hogy egy-egy megszólalásukkal meg kell várniuk a többiek feleletét, illetve esetenként – a pontszerzési lehetőségek és a megfelelő időgazdálkodás biztosítása érdekében – párhuzamosan két feladat megoldására kerül sor. A csapatok teljesítményét öttagú szakmai zsűri bírálja el. Egyes feladatoknál a zsűri pontozótáblával értékeli a megoldásokat, ilyenkor minden zsűritag 0-5 pontot adhat a megoldásra, és az adott pontok összege kerül beszámításra.
A játékban szereplő feladattípusok
Sikertörténet
Házi feladat volt, hogy a csapatok készítsenek rövid, maximum 2 perces videót egy, a környezetükben sikeresen működő vállalkozásról, bemutatva a sikertörténet tanulságait. A zsűri minden tagja minden produkcióra 0-5 pontot adhat. Egy csapat maximum 25 pontot szerezhet.
Javítsd!
Minden csapat kap egy oldalnyi, azonos tartalmú szöveget, amelyben tíz hiba van. A feladat megtalálni és bejelölni a hibákat, majd kijavítani a szöveget a feladatlapon. Minden hibafelismerés 1-1 pontot, a helyes javítás 2-2 pontot ér, összesen maximum 30 pont szerezhető. A gondolkodási idő 8 perc.
Felező
A feladatlapon 10 állítás/kérdés szerepel, melyek mindegyikéhez négy válaszlehetőség tartozik. A négy változatból kell kiválasztani az állításhoz/kérdéshez illeszkedő két helyes választ. Csak az a megoldás ér pontot, ahol a csapat mindkét helyes választ megjelölte. Összesen 10×2, azaz 20 pont szerezhető. A gondolkodási idő 6 perc.
Párhuzamos feladatpár
Miközben négy csapat a „Vita” feladatot oldja meg, a másik négy csapat az „Adatpárosító” feladaton dolgozik, majd csere következik.
Vita
Minden csapat húz egy témát. A csapat két tagjának 2 percben el kell játszania a szituációt, amely két ellentétes álláspontot tartalmaz. A felkészülési idő minden csapat számára 2 perc. Az induló gondolkodási idő után a játékot láncszerűen bonyolítjuk le. A feladatmegoldásra minden zsűritag 0-5 pontot adhat, tehát összesen 25 pont szerezhető.
Adatpárosító
Minden csapat kap egy A4 méretű lapot feliratokkal és egy borítékot. A feladat az, hogy a lapon és a borítékban szereplő feliratok felhasználásával 10 összeillő párt kell alkotni. A borítékban 20 információ szerepel, melyek közül csak 10 használható fel valamelyik pár részeként. Minden jó pár 2 pontot ér, tehát maximum 20 pont szerezhető. A gondolkodási idő 8 perc.
Több vagy kevesebb?
A játékvezető 10 olyan állítást ismertet, amely adatot tartalmaz. A csapatoknak állításonként 20” alatt azt kell eldönteniük, hogy a valóságban ez az érték több, vagy kevesebb. A döntéshez egy K – szerintük a valóságban kevesebb, vagy egy T – szerintük a valóságban több betűjelű lapot kell a játékvezető felszólítására egyszerre felemelniük. Minden találat 2 pontot ér, összesen maximum 20 pont szerezhető.
Kutass!
A csapatoknak házi feladatként egy maximum 2 perces prezentációra kellett felkészülniük a dualizmus korának egy-egy pénzügyminiszteréről. A prezentációnak össze kell foglalnia a fontosabb biográfiai adatokat, be kell mutatnia az adott személyiség pénzügyminiszteri tevékenységét, és mindezeken keresztül egy általános képet kell adnia magáról a korszakról is. A csapatoknak saját eszközökkel, kivetítés nélkül kell prezentálniuk. Minden zsűritag minden produkcióra 0-5 pontot adhat, maximum 25 pontot szerezhető.
Totó
Minden csapat kap egy 13+1 kérdést tartalmazó totószelvényt. Egy-egy helyes tipp 2 pontot ér, de az a csapat, amelyik mind a 13 kérdésre helyesen tippel és a +1 kérdésre is jó választ ad, 30 pontot kap. A +1 kérdés – mint a labdarúgással játszott totóban – csak akkor ér, ha minden más helyes volt! A tippelésre 6 perc áll rendelkezésre. Minden kérdésnél csak egyértelmű jelöléssel kiválasztott egyetlen válasz fogadható el!
Párhuzamos feladatpár
Négy csapat a „Kommentár” feladatot oldja meg, a másik négy csapat a „Kérdéssor” feladaton dolgozik, majd csere következik.
Kommentár
Minden csapat húz egy-egy ábrát, amelyről – áttanulmányozás után – azt kell elmondaniuk max. 2 percben, hogy milyen folyamatok olvashatók ki belőle, mire lehet következtetni stb. Gondolkodási idő az első csapatnak 2 perc, a következő mindig addig gondolkodik, amíg a másik válaszol, de egyik csapat gondolkodási ideje sem lehet kevesebb vagy több 2 percnél. Minden zsűritag 0-5 pontot adhat, összesen maximum 25 pont szerezhető.
Kérdéssor
Minden csapat kap egy feladatlapot, rajta 10 kérdéssel, amelyeket meg kell válaszolniuk. Minden jó válasz 2 pontot ér, tehát összesen 20 pont szerezhető. A gondolkodási idő 8 perc.
Mozaikszó
Minden csapat kap egy feladatlapot, rajta 10 mozaikszóval, amelyek mellé le kell írni azok teljes változatát. Idegen nyelvből származó mozaikszó esetén szintén a pontos magyar megfelelőt kell megadni, de a helyes angol változat is elfogadható. Mindkettő feltüntetése nem ér plusz pontot. A gondolkodási idő 4 perc. Minden helyes megfejtés 2 pontot ér, összesen 20 pont szerezhető.
Igaz-hamis
A feladatban elhangzó állításokról azt kell eldönteni, hogy igazak-e vagy hamisak. Tippelni úgy lehet, hogy a játékvezető felszólítására a csapat vagy az igazat jelentő I, vagy a hamisat jelző H betűvel ellátott lapját emeli fel. 10×2, azaz 20pont érhető el.