Versenyszabályzat
A verseny célja
A PénzSztár Hazai és Külhoni Magyar Középiskolák Pénzügyi, Gazdasági és Vállalkozási Versenye egy egyedülálló kezdeményezés a pénzügyi műveltség fejlesztésére, amely átfogja a gazdaság és a pénzvilág minden fontosabb szegmensét, kiterjed egész Magyarországra és a határon túli magyarlakta területekre is.
A 2013-ban elindított PénzSztár egy nagyszabású, évente megrendezendő, játékos pénzügyi műveltségi verseny. Elsődleges célja, hogy felkeltse a középiskolás korosztály érdeklődését a gazdaság és a pénzügyek iránt, illetve mérje és tovább bővítse ilyen jellegű ismereteiket. A verseny a diákokon keresztül igyekszik egyúttal a szélesebb társadalmi rétegekhez is közelebb hozni a pénzügyi műveltséget és elősegíteni a felnőtt generáció tudatosabb pénzügyi döntéshozatalát.
A verseny szervezője
A verseny a hazai pénzügyi intézményrendszer, a magyar gazdasági élet és a közoktatás szereplőinek széleskörű, példaértékű összefogásával valósul meg. A szervezőmunkát a TAS-11 Kft., mint PénzSztár Versenyközpont koordinálja.
A jelentkezés határideje
Az idei versenyre 2019. október 7-ig lehet nevezni, a honlapon található regisztráció kitöltésével.
A jelentkezés feltételei
A versenyre 4 fős középiskolai csapatok jelentkezhetnek hazai és külhoni magyar középiskolákból. A jelentkezés feltétele, hogy a csapat tagjai ugyanabba a középiskolába járjanak, 14–22 év közötti diákok legyenek, akik a 2019/2020-as tanévben aktív középiskolai tanulói jogviszonnyal rendelkeznek, de még nem szereztek érettségi bizonyítványt. (Az életkorra vonatkozó megkötés alapján azok a középiskolás diákok vehetnek részt a versenyen, akik 2019. augusztus 31-ig betöltik a 14. életévüket, de 2019. december 31-ig nem töltik be a 23. életévüket.)
Nem követelmény az, hogy a csapattagok gazdasági alapképzésben részesüljenek. A verseny egyes fordulói során a játékosoknak eltérő típusú és különböző nehézségi szintű feladatsorokat kell megoldaniuk, amelyhez pénzügyi-gazdasági tájékozottságra, az aktuális pénzügyi-gazdasági folyamatok ismeretére, általános műveltségre és logikus gondolkodásra van szükségük.
A jelentkezéssel a csapatok elfogadják a versenyszabályzatot, illetve tudomásul veszik, hogy a szervezők a változtatás jogát fenntartják.
A jelentkezés menete
A jelentkezésnél 4 csapattagot kell regisztrálni. Ha a verseny időtartama alatt (2019. október-december) valamilyen előre nem látott, elháríthatatlan ok (pl. utazás, betegség) miatt valamelyik csapattag nem tud részt venni a játékban, akkor lehetőség van csapattag cserére, vagyis valamelyik csapattag helyett új csapattag delegálására. Ilyen esetben figyelembe kell venni azonban, hogy ugyanazt a diákot csak egy csapathoz lehet regisztrálni, és egy csapat egyidejűleg csak négy tagból állhat.
A jelentkezésnél minden csapatnak választania kell egy csapatnevet. A csapatnévnek egyértelműen azonosítania kell a csapatot, ezért több csapat nem választhatja ugyanazt a nevet. Az online jelentkezésnél a rendszer automatikusan jelzi, ha egy csapatnév már foglalt. Ilyenkor az újonnan jelentkező csapatnak másik nevet kell választania.
A csapattagoknak választaniuk kell maguk közül egy csapatkapitányt, aki a verseny során a csapatot képviseli, illetve segíti a kapcsolattartást a csapat és a verseny szervezői között. A jelentkezésnél meg kell adni a csapatkapitány e-mail címét – amely a csapat elsődleges értesítési címe – és egy jelszót. Fontos, hogy ezt az e-mail címet és a hozzá tartozó jelszót mind a négy csapattag ismerje, mert ezek szükségesek ahhoz, hogy belépjenek a PénzSztár internetes rendszerébe és részt vegyenek a verseny online fordulóin.
Regisztrálni csak valamennyi kötelezően kitöltendő adat megadása után lehet. A regisztrációt követően a rendszer visszaigazolást küld a csapat elsődleges értesítési e-mail címére. Előfordulhat, hogy ez a visszaigazoló e-mail a spam mappába kerül, ezért érdemes ott is megnézni, ha a beérkező levelek között nem található. Ha a visszaigazoló e-mail sem a beérkező levelek között, sem a spam mappában nem található, akkor az egyeztetés érdekében a PénzSztár Versenyközponttal kell felvenni a kapcsolatot.
A versenyzők a csapat elsődleges e-mail címe és a hozzá tartozó jelszó segítségével léphetnek be a rendszerbe, és vehetnek részt a verseny két online fordulóján.
Felkészülés
A felkészüléshez segítséget nyújtanak a Tudástárban megtalálható ismeretterjesztő anyagok, oktatóvideók, feladatleírások, de a csapatok ismeretszerzését más olyan források (napilapok, magazinok, könyvek, tanulmányok, hírportálok és egyéb internetes tartalmak) is segíthetik, amelyek a gazdaság és a pénzvilág működéséről nyújtanak átfogó tájékoztatást és aktuális információkat.
A verseny menete
A verseny összesen 6 fordulóból áll.
Az internetes előselejtező két fordulóra tagolódik. A versenyzőknek mindkét alkalommal online tesztet kell megoldaniuk. Az online fordulók időtartama alatt a regisztrált csapatok a regisztrációkor megadott elsődleges e-mail címükkel és a hozzá tartozó jelszavukkal bárhonnan – de egyszerre csak egy számítógépről – beléphetnek a verseny internetes oldalára, és ott kitölthetik az online feladatlapot. Mindkét online feladatlap 80 feladatot tartalmaz, és a csapatoknak feladatonként maximum 60 másodperce, azaz összesen 80 perce van a feladatsorok megoldására. A két online fordulóban a következő feladattípusok szerepelnek: 2 lehetőség közül 1 helyes megoldás kiválasztása, 3 vagy 4 lehetséges variációból 1 helyes megoldás kiválasztása, illetve 4-ből 2 helyes válasz megjelölése. Válaszhiány, helytelen megoldás, valamint az adott feladattípusban előírtnál több válasz megjelölése esetén az adott feladatra nem jár pont. Az első fordulóban minden helyes válasz 1 pontot, a másodikban 2 pontot ér. A két forduló pontszámainak összesítése a hazai csapatok esetében megyénként történik, a külhoni magyar csapatok esetében pedig észak-kárpát-medencei (Szlovákia és Ukrajna), kelet-kárpát-medencei (Románia) és dél-kárpát-medencei (Szerbia, Horvátország és Szlovénia) régiónként. Az összesített pontszám alapján megyénként és határon túli területenként az 5-5 legeredményesebb csapat, azaz összesen 100 hazai és 15 határon túli magyar csapat jut tovább a selejtezőbe. Ha egy továbbjutó helyen holtverseny alakul ki, akkor az a csapat mehet tovább, amelyiknek rövidebb idő alatt sikerült megoldania a teszteket. Ugyanabból az iskolából legfeljebb két csapat – a legmagasabb pontszámot elérő két team – továbbjutására van lehetőség, mert a szervezők el kívánják kerülni, hogy a selejtező keretében iskolai háziversenyre kerüljön sor.
A selejtezőre párhuzamosan kerül sor 23 helyszínen. A hazai csapatok 19 megyében és Budapesten mérik össze a tudásukat. A határon túli magyar csapatok három magyarországi helyszínen versenyeznek: egyik helyszínen az észak-kárpát-medencei, a másikon a kelet-kárpát-medencei, a harmadikon pedig a dél-kárpát-medencei csapatok mérkőznek meg egymással. A bejutott 100 hazai és 15 határon túli magyar csapatnak minden helyszínen ugyanazokat a feladatokat kell megoldaniuk. A 100 hazai csapatból 35 mehet tovább a regionális középdöntőbe: a budapesti és a megyei győztesek, valamint minden régióból a további két, illetve Közép-Magyarországon a további három legmagasabb pontszámot elért csapat. A 15 határon túli magyar csapatból 5 mehet tovább a középdöntőbe: a 3 helyszíni győztes, valamint a további két legmagasabb pontszámot elért csapat.
A középdöntőre párhuzamosan kerül sor 8 helyszínen. A hazai csapatok a 7 magyarországi régióban mérik össze a tudásukat, a külhoni magyar csapatok pedig egy magyarországi helyszínen versenyeznek. A bejutott 40 csapatnak minden helyszínen ugyanazokat a feladatokat kell megoldaniuk. A legjobb 7 hazai és 1 külhoni magyar csapat jut tovább az elődöntőbe.
Az elődöntőre egy budapesti helyszínen kerül sor. A bejutott 8 csapatnak írásbeli és szóbeli feladatokat kell megoldaniuk. Az 5 legjobb csapat jut tovább a döntőbe.
A budapesti döntőben a legjobb 5 csapat méri össze a tudását, hogy végül a legjobb csapat kerüljön ki győztesen a versenyből.
Díjak, nyeremények
A PénzSztár verseny fődíja – az előző évekhez hasonlóan – 2019-ben is fejenként 100 ezer forint és egy okostelefon a győztes csapat minden tagjának. A legügyesebb versenyzőket emellett további értékes nyeremények, tárgyjutalmak és tudásalapú szakmai díjak is várják. A verseny szervezői arra törekszenek, hogy a csapatok a fordulók során nyújtott teljesítményük arányában részesüljenek a támogató és szakmai együttműködő szervezetek által felajánlott díjakból.
Az a három középiskola, ahonnan a legtöbb csapat kitölti az előselejtező két online tesztjét – az elért eredménytől függetlenül – különdíjban részesül. Nyereményük egy-egy oktatási szimulációs szoftverlicenc, amely további segítséget nyújthat számukra a pénzügyi és gazdasági ismeretek elsajátításában.
A verseny megvalósításában közreműködő szakemberek, testületek
A verseny megrendezésével kapcsolatos stratégiai kérdésekben a Versenybizottság dönt, amelynek tagjai a támogató szervezetek első számú vezetői.
A verseny feladatainak kidolgozását a Szakértői testület végzi. A testületben a gazdaság és a pénzügyek minden fontosabb területének néhány szakértője – köztük a támogató szervezetek és szakmai együttműködő partnerek egy-egy vezetője – képviselteti magát, és a munkában részt vesznek oktatási, képzési szakemberek is.
A verseny megyei és regionális fordulójában, valamint országos elődöntőjében és döntőjében a játékot egy-egy felkészült játékvezető vezeti, a csapatok teljesítményét neves gazdasági szakemberekből és pénzügyi felsővezetőkből álló szakmai zsűri értékeli. A versenyfeladatok mindenki számára titkosak, így a zsűritagok is csak az egyes fordulók helyszínén, a verseny kezdetekor nyithatják fel a kérdéseket, megoldásokat és értékelési szempontokat tartalmazó lezárt borítékot.
További információk
A verseny megvalósítása során a Versenyközpont, mint a verseny szervezője és operatív lebonyolítója a változtatás jogát fenntartja.
Óvásra az internetes fordulók esetében a Versenyközpontnak küldött e-mailben van lehetőség. Az óvást a szakértői testület három tagja (Bod Péter Ákos, a szakértői testület elnöke vezetésével) értékeli. Döntésükkel szemben további jogorvoslatnak helye nincs.
A helyszíni fordulók során a zsűri, a játékvezető és az asszisztencia közösen ügyel arra, hogy megelőzze a reklamációra okot adó helyzeteket. Ha a forduló során mégis előfordulna valamilyen jogos felvetés, akkor ennek érett kezelése a zsűri feladata. Reklamációra addig van lehetőség, amíg a forduló végeredménye – az elektronikus eredményjelző táblán keresztül – elküldésre nem kerül a Versenyközpont felé. Ezt követően a pontszámok már nem módosíthatók. Lényeges, hogy a továbbjutók hivatalos listája mindenkor a verseny honlapján kerül nyilvánosságra, a média számára kiadott sajtóközlemények is csak ezeket az adatokat használhatják fel.
A verseny megyei és regionális fordulójáról, valamint országos elődöntőjéről és döntőjéről fényképek, videóanyagok és internet-televíziós/televíziós felvételek készülnek, amelyeken a csapatok, a zsűri és a helyi közönség is látható.
A versennyel kapcsolatban részletes információk találhatók a honlapon, de további felvilágosítás kérhető a Versenyközponttól is.