2017. évi PénzSztár Nemzetközi Középiskolai Pénzügyi-Gazdasági Oktatási Konferencia
Hazai és határon túli magyar középiskolai tanárok, egyetemi oktatók és a pénzügyi ismeretterjesztés területén tevékenykedő szervezetek képviselői tanácskoztak a 2017. április 25-én megrendezett III. PénzSztár Nemzetközi Középiskolai Pénzügyi-Gazdasági Oktatási Konferencián. A Diákhitel Központ támogatásával és a Budapesti Gazdasági Egyetem szakmai együttműködésével megtartott rendezvény résztvevői áttekintették a pénzügyi edukáció aktuális helyzetét és jövőbeli lehetőségeit, valamint megosztották egymással gyakorlati tapasztalataikat.
A BGE rektora köszöntötte a PénzSztár konferencia résztvevőit
Prof. Dr. Heidrich Balázs, a házigazda Budapesti Gazdasági Egyetem rektora rövid köszöntővel nyitotta meg a 2017. április 25-én megrendezett III. PénzSztár Nemzetközi Középiskolai Pénzügyi-Gazdasági Oktatási Konferenciát.
A pénzügyi műveltség fejlesztésének lehetőségei a szakképzésben
Pölöskei Gáborné, az NGM szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára ismertette a szakképzés rendszerét, és kitért a pénzügyi és vállalkozási ismeretek megjelenésére a szakgimnáziumokban.
A mindennapok tudása a köznevelésben
Pálfi Erika, az EMMI köznevelési tartalomfejlesztésért felelős főosztályvezetője hangsúlyozta, hogy a vállalkozói kompetencia fejlesztésének célja, hogy alapját képezze azoknak a speciális ismereteknek és készségeknek, melyekre a mindennapi életben szükség van.
A Diákhitel szerepe a felsőoktatásban, törlesztési tanulságok
Bugár Csaba, a Diákhitel Központ Zrt. vezérigazgatója összefoglalta a Diákhitel bevezetése óta eltelt 16 év során szerzett tapasztalatokat, ismertette a hitelfelvétellel kapcsolatos tudnivalókat, valamint kitért a törlesztési technikákra és tanulságokra is.
Tudás és versenyképesség
Dr. Chikán Attila, a BCE tanára a felsőoktatás és a szakképzés versenyképességet befolyásoló szerepét mutatta be a Világgazdasági Fórum jelentése alapján, és felvázolta azokat a tényezőket, melyek segítségével a romló tendencia megfordítható lenne.
A IV. ipari forradalom hatása az oktatásra
Dr. Bod Péter Ákos, a Budapesti Corvinus Egyetem tanárának előadása a globális tendenciák elemzése alapján foglalta össze a magyar oktatási rendszer előtt álló feladatokat, külön kihangsúlyozva a folyamatos újratanulás képességének fontosságát.
Kihívások a digitális készségek iskolai fejlesztésében
Dr. Turcsányi-Szabó Márta, az ELTE egyetemi docense hangsúlyozta, hogy a digitális technológia vívmányaival sokszor még az ipar is nehezen tud lépést tartani, így az oktatásra komoly feladat hárul, hogy képes legyen flexibilisen reagálni a változásokra.
Pénzügyi műveltség a hazai és nemzetközi kutatások tükrében
Dr. Horváth Ilona kutatótanár arra hívta fel a figyelmet, hogy összefüggés mutatható ki a magyar felnőtt lakosság és a középiskolás korosztály pénzügyi műveltségében mért alacsony eredmények között. Hangsúlyozta, hogy a romló tendencia a közoktatás fokozott figyelmét igényli.
PénzSztár verseny: Jelen és jövő
Kerekes György István, a PénzSztár Versenyközpont vezetője összefoglalta a PénzSztár verseny elmúlt négy évének eredményeit, és átadta a PénzSztár Díj a Pénzügyi Kultúra Fejlesztéséért elnevezésű díjat.
Gazdasági ismeretek oktatása Erdélyben
Pajzos Csaba, a Romániai Magyar Közgazdász Társaság alelnöke tájékoztatást nyújtott az erdélyi és partiumi közép- és felsőfokú gazdasági oktatásról, kitérve azokra, az „iskolarendszeren kívüli” kezdeményezésekre is, melyeket civil és szakmai szervezetek, vállalatok támogatnak.
A gazdasági ismeretek középiskolai oktatása a Felvidéken
Antalík Imre, a komáromi Selye János Egyetem tanszékvezetője bemutatta, hogy milyen szerepet töltenek be a gazdasági és pénzügyi ismeretek a felvidéki középfokú oktatásban, és ismertette a középiskolás diákok gazdasági ismereteinek bővítésére irányuló törekvéseket.
A szerbiai gazdasági-pénzügyi oktatás
Tóth Kornél, a zentai Közgazdasági és Kereskedelmi Iskola igazgatója elmondta, hogy a végrehajtott módszertani reformok teremtették meg az alapját azoknak a fejlesztéseknek, melyek eredményeként az iskola ma Szerbiában élen jár a modern, kompetencia alapú oktatás alkalmazásában.
Gazdasági alapismeretek oktatása Kárpátalján
Papp Géza, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tanára kiemelte, hogy a dinamikusan fejlődő gazdasági ágazatok naprakész tudással rendelkező szakembereket várnak az iskoláktól, melynek a Kárpátalján működő magyar tannyelvű intézmények is igyekeznek megfelelni.
A hatékony tanulás módszertana
Lantos Mihály tanulásmódszertani tréner arra hívta fel a figyelmet, hogy ha élni akarunk a modern világ adta lehetőségekkel, akkor használatba kell vennünk az elménk adta lehetőségeket is, hogy a tanulásnak ne az elszenvedői, hanem a haszonélvezői legyünk.
Gamification a gazdasági ismeretek oktatásában
Orova Balázs, az EcoSim Business Simulations vezetője ismertette a gamification lényegét és bemutatta a gamification gyakorlati alkalmazásának lehetőségeit a gazdasági ismeretek oktatása terén.
Tehetséggondozás és közösség a Kárpát-medencében
Wittmann Zsolt, a Mathias Corvinus Collegium Középiskolás Programjának megbízott programvezetője a tehetséggondozás és közösségépítés határokon átívelő lehetőségeit mutatta be, egy hazai jó gyakorlat tapasztalataival gazdagítva.
Tárgyalás- és érveléstechnika
Tanács János, a Budapesti Műszaki Egyetem Filozófia és Tudománytörténet Tanszékének tanszékvezető-helyettese ismertette az érveléstechnika jelentőségét, majd bemutatta a tárgyalás- és érveléstechnika kurzusok főbb vonásait.
A kommunikáció fejlesztésének lehetőségei
Lovas György tréner, a PénzSztár Versenyközpont versenyszervezője kiemelte, hogy a Pénzsztár verseny feladatai – a szakmai ismereteken túl – nagy hangsúlyt fektetnek azokra a készségekre is, amelyek a hatékony kommunikáció biztosítékát jelentik.