November 24-én délután a hazai régiók és a határon túli területek legjobbjai mérik össze tudásukat az országos elődöntőben, ahol a csapatoknak változatos elméleti és gyakorlati feladatok során kell megküzdeniük a fináléba jutásért.
A PénzSztár verseny országos elődöntője 2016. november 24-én délután kerül megrendezésre a Budapesti Gazdasági Egyetemen (cím: 1055 Budapest, Markó u. 29-31.). Minden résztvevőnek legkésőbb 13 órára meg kell érkeznie a helyszínre, hogy elegendő idő maradjon a regisztrációra, az elhelyezkedésre és a játékszabályok ismertetésére, mert pontban 14 órakor kezdetét veszi a verseny. A játék befejezése után kerül sor az eredmények összegzésére, a továbbjutó csapatok meghatározására, illetve holtverseny esetén a szétlövésre. Az esemény befejezése – az eredményhirdetést és a záróceremóniát követően – 18 óra után várható.
Az elődöntő menete
A verseny során a csapatok semmilyen külső segítséget, segédletet, mobiltelefont nem használhatnak. A versenyzők az eddig szerzett pontjaikat elveszítik, mindenki tiszta lappal indul. Mivel nagy a tét, sok csapat szerepel ebben a fordulóban, a megszólalások időigénye miatt a játék hosszabbra nyúlik, ami jobban igénybe veszi a csapatok erejét, koncentráló képességét. Nehezíti a dolgukat az is, hogy egy-egy megszólalásukkal meg kell várniuk a többiek feleletét, illetve esetenként – a pontszerzési lehetőségek és a megfelelő időgazdálkodás biztosítása érdekében – párhuzamos feladatmegoldásra kerül sor. A csapatok teljesítményét öttagú szakmai zsűri bírálja el. Egyes feladatoknál a zsűri pontozótáblával értékeli a megoldásokat, ilyenkor minden zsűritag 0-5 pontot adhat a megoldásra, és az adott pontok összege kerül beszámításra.
A játékban szereplő feladattípusok
1. Párhuzamosan futó feladatpár
Miközben négy csapat a házi feladatként megkapott „Képzelt riport” feladatot mutatja be maximum 2-2 percben, addig a másik négy csapat a „Hol reklamálhatsz?” című feladatot oldja meg, majd csere következik.
1/A Képzelt riport
A csapatok házi feladatként kapták, hogy készüljenek fel egy 2 perces képzelt riportra, egy előre meghatározott uniós tagország miniszterelnökével. A helyszínen előadott riportban ki kell térni az adott ország gazdasági, pénzügyi helyzetének értékelésére is. A zsűri a tájékozottságot és a kivitelezés színvonalát egyaránt pontozza. A zsűri először valamennyi bemutatót megtekinti, és csak utána értékel. Minden zsűritag minden produkcióra 0–5 pontot adhat, így összesen maximum 25 pont szerezhető.
1/B Hol reklamálhatsz?
A feladat arra keresi a választ, hogy ha valakinek panasza van valamilyen pénzügyi-gazdasági témában, akkor kihez fordulhat. A feladatlapon hat eset olvasható. A csapatoknak azt kell a feladatlapra ráírnia, hogy melyik esetben hová, milyen szervezethez kell fordulni. A gondolkodási idő 10 perc. Minden helyes eligazítás 3 pontot ér, de ha az összes válasz helyes, akkor 2 prémium pont is jár, így összesen 20 pont szerezhető. A zsűri részmegoldásokért is adhat pontot, de ebben az esetben nem jár a 2 prémium pont.
2. Javítsd!
Minden csapat kap egy oldalnyi, azonos tartalmú szöveget, amelyben tíz hiba van. A csapatok feladata megtalálni, aláhúzni és beszámozni a hibákat, majd a hibás szövegrészleteket és azok javításait leírni a feladatlapra. A gondolkodási idő 10 perc. Minden hibafelismerés 1-1 pontot, a helyes javítás további 2-2 pontot ér, összesen 30 pont szerezhető.
3. Kiegészítő
A feladat alapja tíz mondat, melyek mindegyikéből hiányzik egy-két szó, fontos kifejezés. A csapatoknak ezeket kell beírniuk a feladatlapon szereplő üres helyekre. Minden helyesen kiegészített szövegrész 2 pontot ér. Összesen maximum 20 pont szerezhető. A gondolkodási idő 8 perc.
4. Párhuzamosan futó feladatpár
Miközben négy csapat a „Vita” feladatot oldja meg, a másik négy csapat a „Kinek a pénze?” feladaton dolgozik, majd csere következik.
4/A Vita
Minden csapat húz egy vitatémát. A csapat két tagjának 2 percben el kell játszania egy szituációt, amely két ellentétes álláspontot tartalmaz. A játékot láncszerűen bonyolítjuk le, a felkészülési idő minden csapat számára 2 perc. A feladatmegoldásra minden zsűritag 0–5 pontot adhat, tehát összesen 25 pont szerezhető.
4/B Kinek a pénze?
Ez egy adatpárosító típusú feladat, melynek során a feladatlapon található országnevek és a borítékban található pénznemek felhasználásával kell 10 összeillő párt alkotni. A borítékban 20 pénznem szerepel, melyek közül csak 10 használható fel valamelyik pár részeként. Minden jó pár 2 pontot ér, tehát összesen 20 pont szerezhető. A gondolkodási idő 8 perc.
5. Több vagy kevesebb?
A játékvezető 10 olyan állítást ismertet, amely adatot tartalmaz. A csapatoknak állításonként 20” alatt azt kell eldönteniük, hogy a valóságban ez az érték több, vagy kevesebb. A döntéshez egy K – szerintük a valóságban kevesebb, vagy egy T – szerintük a valóságban több betűjelű lapot kell a játékvezető felszólítására egyszerre felemelniük. Minden találat 2 pontot ér, összesen maximum 20 pont szerezhető.
6. Párhuzamosan futó feladatpár
Miközben négy csapat a házi feladatként megkapott „Kutass!” feladatot mutatja be maximum 2-2 percben, addig a másik négy csapat a „Számítási feladat” című feladatot oldja meg, majd csere következik.
6/A Kutass!
A csapatok házi feladatként kapták, hogy egy részvény képe alapján készüljenek fel egy 2 perces előadásra a részvényt kibocsátó bank történetéről, kitérve a bank történetét meghatározó gazdaságtörténeti korszak lényegi jellemzőire is. A csapatok kutatómunkájuk eredményét bemutathatják előadás, prezentáció, szerepjáték stb. formájában. A bemutatóhoz kivetített prezentációs diák, képek, ábrák, grafikonok használhatók, de kész videó nem. A csapatoknak a helyszínen kell prezentálniuk. Az értékelésben szerepet játszik, hogy mennyire informatív, érdekes a bank és a gazdaságtörténeti korszak bemutatása, illetve mennyire látható a csapattagok közös munkája. A zsűri először meghallgatja valamennyi előadást, és csak utána értékeli a produkciókat. Minden zsűritag minden produkcióra 0–5 pontot adhat, így összesen 25 pont szerezhető.
6/B Számítási feladat
A feladatlapon egy számítási feladat szerepel. A megoldáshoz számológép és okostelefon nem használható. A gondolkodási idő 8 perc. Csak pontos eredmény fogadható el. Jó megoldással 10 pontot lehet szerezni.
7. Felező
A feladatlapon 10 állítás/kérdés szerepel, melyek mindegyikéhez négy válaszlehetőség tartozik. A négy változatból kell kiválasztani az állításhoz/kérdéshez illeszkedő két helyes választ. Csak az a megoldás ér pontot, ahol a csapat mindkét helyes választ megjelölte. Összesen 10×3, azaz 30 pont szerezhető. A gondolkodási idő 8 perc.
8. Párhuzamosan futó feladatpár
Miközben négy csapat a „Kommentár” feladatot oldja meg, a másik négy csapat a „Definíció” című feladaton dolgozik, majd csere következik.
8/A Kommentár
Minden csapat húz egy-egy ábrát, amelyről – áttanulmányozás után – azt kell elmondaniuk maximum 2 percben, hogy milyen folyamatok olvashatók ki belőle, mire lehet következtetni. Gondolkodási idő az első csapatnak 2 perc, a következő mindig addig gondolkodik, amíg a másik válaszol, de egyik csapat gondolkodási ideje sem lehet kevesebb vagy több 2 percnél. Minden zsűritag minden produkcióra 0–5 pontot adhat, összesen maximum 25 pont szerezhető.
8/B Definíció
Fontos, hogy egységesen használjuk a fogalmakat. Minden csapat kap egy feladatlapot, rajta 10 definícióval. A definíciókhoz tartozó kifejezéseket kell ráírni a feladatlapra. Gondolkodási idő 8 perc. Minden helyes megfejtés 3 pontot ér, összesen 30 pont szerezhető.
9. Mozaikszó
Minden csapat kap egy feladatlapot, rajta 10 mozaikszóval. Ezeknek a teljes változatát kell megadniuk. Idegen nyelvből származó mozaikszó esetén szintén a pontos magyar megfelelőt kérjük, de természetesen a helyes angol változat is elfogadható. Mindkettő feltüntetése nem ér plusz pontot. A gondolkodási idő 7 perc. Minden helyes megfejtés 2 pontot ér, összesen 20 pont szerezhető.
10. Igaz-hamis
A feladatban elhangzó állításokról azt kell eldönteni 20” alatt, hogy igazak-e vagy hamisak. Tippelni úgy lehet, hogy a játékvezető felszólítására a csapatok vagy az igazat jelentő I, vagy a hamisat jelző H betűvel ellátott lapjukat emelik fel. 10×2, azaz 20 pont érhető el.