2016. évi PénzSztár Országos Középiskolai Pénzügyi-Gazdasági Oktatási Konferencia
2016. április 21-én immár második alkalommal gyűltek össze a pénzügyi tudatosság növelése iránt elkötelezett középiskolai tanárok, egyetemi oktatók és pénzügyi szakemberek, hogy a Budapesti Gazdasági Főiskolán megrendezett PénzSztár Országos Középiskolai Pénzügyi-Gazdasági Konferencia keretében áttekintsék a gazdasági és pénzügyi oktatás aktuális helyzetét és fejlesztési lehetőségeit.
Pénzügyi kultúra, a munka világa és a szakképzés
Balogh László pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkár ismertette a Nemzetgazdasági Minisztérium elképzeléseit a pénzügyi műveltség fejlesztésére vonatkozóan, és összefoglalta, hogy milyen változások várhatók a szakoktatásban 2016 szeptemberétől.
Diákhitelezés és pénzügyi edukációs megoldások
Bugár Csaba vezérigazgató ismertette azokat a kommunikációs megoldásokat, melyeket a Diákhitel Központ a középiskolás korosztály pénzügyi ismereteinek bővítése céljából alkalmaz, és bemutatta a társaság pénzügyi edukációs programjait.
A NAV társadalmi felelősségvállalása az oktatásban
Dr. Vas Adrienn, a NAV KEKI képzési igazgatóhelyettese azokról a kezdeményezésekről számolt be, amelyekkel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a középiskolai pénzügyi oktatást igyekszik támogatni a fiatalok adótudatos magatartásának kialakítása érdekében.
A PénzSztár szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésében
Kerekes György István, a PénzSztár Versenyközpont vezetője beszámolt a PénzSztár verseny legfontosabb célkitűzéseiről és eredményeiről, és ismertette a PénzSztár Konferencia és a PénzSztár Iskolahálózat által kínált további lehetőségeket.
A magyar fiatalok pénzügyi-gazdasági ismeretei, készségei
Dr. Bod Péter Ákos, a Budapesti Corvinus Egyetem professzora előadásában rámutatott, hogy miközben a magyar fiatalok tudásszintje jó közepes a velük versenyben álló nemzetekéhez mérve, az alkalmazási képességek terén ennél rosszabb a helyzet.
A korszerű tudás, a pénzügyi műveltség és a PénzSztár verseny
Dr. Horváth Ilona, a PénzSztár verseny középiskolai oktatási szakértője arról beszélt, hogy a pénzügyi műveltségnek milyen szerepe van a korszerű tudásban, és a PénzSztár eredményei miként tükrözik a pénzügyi műveltség fejlesztésének szükségességét a közoktatásban.
Pénzügyi-gazdasági oktatás egy alapítványi iskolában
Dr. Sipos Mihály igazgató az egri Neumann János Középiskola és Kollégium oktatási szerkezetét és vállalkozási gyakorlatát mutatta be, és kitért arra is, hogy az intézmény milyen szerepet tölt be a középiskolás fiatalok pénzügyi ismereteinek fejlesztése terén.
Hogyan alkalmazható a játékosítás iskolai környezetben?
Lippai Edit, az ELTE PPK adjunktusa a gamification fogalmával ismertette meg a közönséget, és valós adatokon, illetve gyakorlati példákon keresztül mutatta be, hogy milyen módon lehet a játékosítást motivációs céllal alkalmazni az iskolai oktatás során.
Hogyan lesz valaki jó előadó és mi a sikeres prezentáció titka?
Dr. Németh Zoltán prezentációs szakértő előadásában azokra a kérdésekre adott választ, hogy vajon jó előadónak születni kell-e, vagy beletanulni is lehet, milyen módszerekkel lehet felkelteni és fenntartani a közönség érdeklődését, és mitől is lesz sikeres egy prezentáció.
Csoportmunka: szerepek, lehetőségek, távlatok
Réti Mónika, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet kutatója a csoportban betöltött szerepekről és a csoportmunka oktatási célú alkalmazásának lehetőségeiről beszélt, illetve kitért a vállalkozói készségek fejlesztésének néhány nemzetközi módszerére is.
Hogyan lehet értékálló az oktatás a XXI. században?
Kovács Vilmos Levente, a Simplexion Informatikai Kft. ügyvezető igazgatója rámutatott, hogy az informatika hatására eltűnnek a tradicionális szakmák, átalakul az emberek viszonya a tudáshoz, és felértékelődik az újhoz való alkalmazkodás képessége.
Lépésről lépésre a tudásközpontúság felé
Tóth Kornél igazgató bemutatta azokat a módszereket és gyakorlati megoldásokat, amelyeket Szerbiában és a zentai Közgazdasági és Kereskedelmi Iskolában alkalmaznak a középiskolás korosztály pénzügyi és gazdasági ismereteinek bővítése érdekében.
Lehetőségek iskolán kívüli képzésekben, blended-learningben
Tarján Kata és Lánczi Péter, a Mathias Corvinus Collegium szakemberei a közgazdasági ismeretek iskolán kívüli oktatásának lehetőségeiről, módszereiről számoltak be, és hangsúlyozták a tanulmányi versenyek tehetséggondozásban betöltött szerepét.
Pénzügyi ismeretek és környezeti nevelés
Kovács Ildikó, a Junior Achievement Magyarországi Alapítvány munkatársa egy innovatív megoldást mutatott be, amely összeköti a gyakorlati pénzügyi oktatást a környezeti neveléssel, és lehetővé teszi, hogy a diákok az iskolakertet, mint vállalkozást működtessék.